Zwem ABC

Van harte welkom bij de Velser Zwemvereniging!

Hier vindt u de meest actuele informatie rondom een belangrijke kernactiviteit van VZV, namelijk het les zwemmen. Jaarlijks halen tientallen kinderen uit IJmuiden e.o. hun A, B en/of C zwemdiploma bij VZV.
Het behalen van het zwemdiploma is een grote stap in de ontwikkeling van uw kind en vraagt veel energie, zowel van het kind als voor u, ouder/verzorger. Wij beseffen ons ter dege dat de lessen soms vermoeiend en niet zo makkelijk kunnen zijn voor uw kind, uw enthousiasme en steun helpen dan.

De zwemopleiding van uw kind, zal van het kind een grote hoeveelheid energie vragen maar ook van u als ouder/verzorger. Het kind heeft, gedurende het gehele opleidingstraject, uw steun nodig om enthousiast te worden en te blijven. Dat de te volgen lessen lichamelijk vermoeiend en niet makkelijk te leren zijn voor uw kind, beseffen wij als opleiders heel goed. Wij vragen u dan ook om uw kind niet te overvoeren met activiteiten op de lesdagen.

Prioriteitstelling in activiteitenkeuze is zeer belangrijk.

Uw kind is niet gediend en het komt de zwemles niet ten goede, als steeds de aandacht van het kind wordt afgeleid doordat een van de ouders/verzorgers/broer of zus voor het glas of vanaf de tribune staan te zwaaien. Ook raden wij aan, indien u merkt dat uw kind oogcontact zoekt met een van de ouders/verzorgers, dat u zich dan wat tactisch opstelt. (zien zonder gezien te worden)

Indien uw kind/pupil een lichamelijke of geestelijke vermeldenswaardigheid heeft, is het raadzaam om de zwemjuf of –meester hiervan in kennis te stellen.

Uit veiligheidsoverweging is het niet toegestaan om na de zwemles zich te wassen met shampoo/douche-gel. (verhoogde gladheid van de vloer)

Ook is het ouders/verzorgers niet toegestaan om vanuit de kleedkamer naar de douches te lopen om hun kinderen te helpen met afspoelen.

Nauwsluitende badpakken en zwembroeken helpen uw kind bij de zwemles. Wij raden sterk af om uw kind te laten leszwemmen met bermuda’s of badpakken met rokjes.

De Velser Zwem Vereniging is gedurende de lesuren verantwoordelijk voor uw kind/pupil  en zullen er ook alles aan doen om voor uw kind/pupil een veilige zwemomgeving te verzorgen.

Echter wij weten als geen ander dat een ongelukje in een klein hoekje zit en dat een snee in een  teen of vinger grote emotionele gevolgen heeft voor een kind en dat water met bloed tot grote consternatie kan leiden.

Om die reden vragen wij de ouders/verzorgers in de buurt te blijven van het zwembad zodat troost en hulp van de ouders/verzorgers snel voorhanden is bij eventuele calamiteiten.