Een greep uit de VZV geschiedenis

Een greep uit de geschiedenis van VZV.

'Alhier is een zwemvereeniging opgericht, genaamd Velser Zwemvereeniging. Het bestuur bestaat uit de heeren J.W. Raadman, Voorzitter; F.Wijnekus, secretaris; J.Beukman, penningmeester; H. van Gameren en mej. Van 't Hoff, commissarissen. Des zomers wordt aan het strand gezwommen en 's winters in Stoop's Bad te Overveen. Voor geoefende zwemmers en voor hen die zwemmen willen leeren is de gelegenheid tot aansluiting. Zoowel dames as heeren, die van deze gezonde sport willen genieten.'

Zo luidde het eerste bericht over VZV in het Dagblad voor IJmuiden van 27juni 1928.
De vereniging was enkele weken daarvoor op 4 juni 1928 opgericht door een groepje van ongeveer 15 mannen en vrouwen die 's avonds rond 7uur gingen zwemmen in het grootste zwembad van de wereld, de zee.
De contributie bedroeg toen een paar dubbeltjes, genoeg om de badkoetsjes te kunnen betalen die bij de strandpachter werden gehuurd. Deze koetsjes boden de dames en heren de gelegenheid zich in het voorgeschreven wollen badpak met pijpen te hijsen.

In 1931 ontdekte een aantal leden dat er ideaal zwemwater beschikbaar was in de afgesloten bouwput voor de spuissluis 'De Put' genoemd. Die was 400m lang en 50m breed. Het bestuur werd ook enthousiast en via de gemeente werd toestemming gevraagd.
Die toestemming kwam er, maar zodra er aan de spuissluis begonnen werd zou er geen vergunning meer zijn voor VZV.
Vanaf die tijd werd in de zomer in 'De Put' gezwommen en in de winter maanden nog steeds in de Stoop.

In 1932 was het ledentaantal gegroeid naar 130 leden, steeds meer VZV-ers behaalden in de Stoop hun zwemdiploma. Ook voor waterpolo bestond toen al veel belangstelling bij de leden. De ledenvergaderingen werden in die tijd altijd met een feest besloten, ze werden dan ook druk bezocht!
Het jaar 1935 was een kampioensjaar, VZV 1 werd net als VZV 2 en het aspirantenteam kampioen in hun afdeling. Ook met wedstrijd zwemmen werden er mooie wedstrijden afgesloten met een 2e plaats bij nationale zwemwedstrijden.
In de winter maanden werd er getraind in het nieuwe Sportfondsenbad in Haarlem.

Gelukkig kreeg de gemeente Velsen in 1937 de beschikking over een eigen overdekt zwembad 'het Velserbad' en een openlucht zwembad 'de Heerenduinen'.
Het binnenbad werd geopend door Frans Kwak en Maartje Koster door een opgerolde sjerp van de hoge duikplank naar beneden te schoppen met de tekst 'Welkom in ons bad'.
Zolang er nog in 'De Put' gezwommen kon worden, werd er geen gebruik gemaakt van het buitenbad 'de Heerenduinen'.
Pas toen er begonnen werd aan de bouw van de spuissluis kwam er een einde aan 'De Put'.  Die overgang heeft VZV veel leden gekost.
Ook in de oorlogsjaren werd het ledental minder, maar zolang het mogelijk was werd er nog gezwommen door de leden van VZV.
Zelfs in 1941 zorgde VZV voor een stunt op nationaal waterpologebied. Er werd een 5 Kringentoernooi in Velsen georganiseerd.
Alle deelnemers werden bij leden van VZV ondergebracht omdat er in die tijd moeilijke omstandigheden waren en er nauwelijks geld was.
De deelnemers moesten van te voren bonnen voor brood, boter, vlees opsturen zodat de gastvrouw er voor kon zorgen dat er behoorlijke maaltijden op tafel stonden.
1945 kreeg de Bond een brief vanuit VZV 'VZV bestond als zoodanig niet meer', maar dat er een werkgroep gevormd was (door de heren Borst, Schachtschabel, Visman, Swier en de Mayer) 'om te trachten de Vereeniging weer te doen herleven'. Er waren nog maar 46 leden, veel leden waren nog geevacueerd of 'in oorlog gebleven'. Het bestuur van toen heeft er voor gezorgd dat VZV heden ten dage nog steeds als club bestaat.

Het leden aantal groeide weer, er werden verschillende nationale zwem en waterpolo wedstrijden gehouden.
Eind jaren 50 werd een ledenaantal van 300 leden geteld en eind jaren 60 was dat zelfs 350 leden bij het 40jarig bestaan.
In 1972 kreeg VZV een klap te verwerken. Het overdekte zwembad 'Het Velserbad' werd afgekeurd voor alle Bonds en Kringpolowedstrijden.
Er moest uitgeweken worden naar het Sportfondsenbad te Beverwijk. De jeugd werd vrijgesteld, daar werd een uitzondering voor gemaakt en die konden de wedstrijden blijven spelen in 'Het Velserbad'.

In 1974 bestond VZV 50 jaar, op 18 en 19 mei van dat jaar vond het eerste grote Pinstertoernooi in de Heerenduinen plaats. Een herhaling van dit toernooi voor de pupillen en aspiranten was in 1976 ( ivm 100jarig bestaan van IJmuiden) en in 1977.
Vele jeugdige spelers kwamen ondanks de kou naar IJmuiden om deel te nemen aan dit Pinkstertoernooi.

In 1978 werd het nieuwe overdekte zwembad van de gemeente Velsen geopend 'De Hoogeberg'. Daar werd tot het jaar 2003 volop gebruikgemaakt door de vele wedstrijdzwemmers en de poloërs. Schoolwaterpolotoernooien werden er enkele jaren lang georganiseerd door VZV, waar de Velsense scholen aan mee konden doen.

Vanaf 2003 zwemt VZV in het vernieuwde en overdekte 'De Heerenduinen'.
Elke maandag en woensdag avond wordt er gezwommen voor het Zwem ABC en Zwemvaardigheid,  maar ook elke maandag, woensdag en donderdag worden er waterpolotrainingen geven aan leden vanaf B diploma tot en met 55+. Op de zaterdagavonden worden er waterpolowedstrijden gespeeld door kinderen vanaf onder de 11 jaar t/m de oudste Heren leden in ons 5e Herenteam.

VZV 75 jarig jubileum 14 juni 2003

Wilt U nog verder genieten van nog meer foto's van dit jubileum feest? Klik dan op deze link 75jaar Jubileum VZV