Informatie zwem-C

De lessen voor het C-diploma zullen heel gevarieerd zijn. Naast het vergroten van het uithoudingsvermogen zullen de hoekduik, de koprol en de borstcrawl veel aandacht krijgen. Omdat ook het onderdeel survival een zeer belangrijke plaats inneemt bij het zwemdiploma C, zal er regelmatig met kleding gezwommen worden om te oefenen. In het jaarrooster kunt u precies zien wanneer de kleding mee mag naar het zwembad.

Lestijden

Voor het zwemdiploma C houdt dat in dat uw kind één maal per week 40 minuten les heeft op woensdagavond van 18.40 tot 19.20 uur. Dit alles onder leiding van gediplomeerd kader met hulp van ons assisterend kader.

Examen zwem-C

Drie maal per jaar stellen wij kandidaten in de gelegenheid om af te zwemmen. Wie er mogen afzwemmen bepalen de gediplomeerde zweminstructeurs tijdens de proefzwemavond die voor het afzwemmen gehouden zal worden. In de weken voorafgaand aan het proefzwemmen worden de vorderingen van de kandidaat gevolgd om op de proefzwemavond tot een eindoordeel te komen. Heeft uw kind voor alles een voldoende gehaald, dan krijgt hij/zij een uitnodiging voor het examen voor het zwemdiploma C.

Degenen die het net niet halen krijgen naast uitleg een certificaat met daarop de onderdelen die wel voldoende zijn.

Standaard examenprogramma Zwemdiploma C

C1 proef Survival (Dit onderdeel (C1 Survival) dient gekleed, volgens de gestelde eisen, afgelegd te worden)

Te water gaan met een rol voorover,
aansluitend 15 seconden watertrappen,
gevolgd door 30 seconden verticaal blijven drijven met gebruik van een drijvend voorwerp,
gevolgd door 5 meter voortbewegen op de rug met gebruik van armen
Te water gaan met een sprong waarbij het hoofd boven water blijft,
aansluitend 100 meter zwemmen,
onderbroken door 1 keer onder een drijvend voorwerp door zwemmen en 1 keer over een drijvend voorwerp heen klimmen,
proef afronden met zelfstandig uit het water op de kant klimmen
Te water gaan met een sprong naar keuze, enkele slagen zwemmen,
aansluitend 1 meter voor een verticaal in het water hangend zeil onder water gaan en onder water zwemmen door het gat in het zeil.

C2 proef Onder water oriëntatie

Van de kant duiken,
gevolgd door (zonder boven te komen) onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 6 meter van de (start-)kant bevindt,
proef afronden met naar de oppervlakte zwemmen, oriënteren en bovenkomen in een soort wak.

C3 proef Conditiezwemmen

75 meter schoolslag,
onderbroken door 1 keer hoofdwaarts richting bodem gaan,
gevolgd door  75 meter enkelvoudige rugslag.

C4 proef Borst- en rugcrawl

15 meter borstcrawl
15 meter rugcrawl

C5 proef Boven water oriënteren en verplaatsen

Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze,
aansluitend 30 seconden watertrappen met gebruik van armen en benen met verplaatsen in meerdere richtingen,
gevolgd door 15 seconden drijven op de rug,
proef afronden met 30 seconden watertrappen met de benen

De kledingvoorwaarden voor het zwemdiploma C

Zwemkleding

Shirt of blouse met lange mouwen
lange broek met rits en knoop of rok tot over de knieën (geen legging)
regen of windjack
schoenen (alleen schoenen met een echte zool, dus geen balletschoenen/ surfschoenen)

Vervolg

Na het behalen van het zwemdiploma C kan uw kind terecht voor de opleiding voor waterpolo. Onze vereniging voorziet in een grote afdeling van minipuppen-polo.

abc_2.jpg